Tuesday, 9 September 2014

Apa Itu Kolagen?

Kolagen merupakan sejenis protein yang bermolekul makro. Kolagen sangat penting untuk memelihara keremajaan dan keanjalan kulit. Kolagen terdapat dalam kulit, tulang dan gigi. Fungsi utamanya seperti:

  • Memperbaiki kerosakan kulit.
  • Anti penuaan.
  • Memperbaiki masalah gangguan haid.
  • Melegakan sindrom menopaus (putus haid).
  • Mencegah osteoporosis (pereputan tulang).
  • Mencegah penyakit kardiovaskular dan servaskular (otot dan saraf).
  • Mencegah kanser payudara.
  • Meningkatkan kualiti kehidupan seks.



FUNGSI-FUNGSI KOLAGEN

1. Mengekalkan kelembapan dan mencegah kedutan
Kolagen merupakan komponen utama dalam kulit kita. Lebih dari 71% protein dalam sel-sel kulit terdiri dari kolagen, di mana berkait rapat dengan pertumbuhan,pemulihan dan nutrisi kulit. Sebagai tambahan, kolagen mempertingkatkan penghasilan sel-sel baru, membantu memelihara keremajaan kulit, melembutkan dan membuat kulit lebih bercahaya. Kolagen juga efektif untuk menghilangkan kedutan dan mencegah proses penuaan.

2. Memulihkan masalah kulit
Apabila kolagen disuntikkan ke dalam kulit yang terluka, maka ia akan menstimulasikan pertumbuhan sel-sel kulit baru dan menyediakan perlindungan kekulit. Kolagen sangat efektif untuk memulihkan masalah kulit seperti parut,pengecutan epithelium, kedutan dan garis-garis halus.

3. Mencantikkan dan menyuburkan rambut
Nutrisi dalam kulit kepala sangat penting untuk memelihara kesihatan rambut.Kandungan kolagen dalam lapisan korium merupakan bekalan nutrisi kepada epidermis serta rambut dan kuku. Kekurangan kolagen dapat menyebabkan rambut kelihatan kering dan bercabang, kuku, menjadi kusam dan mudah pecah.

4. Menegangkan payudara
Kesan kolagen untuk menegangkan payudara sudah pun diketahui umum. Payudara sebenarnya terbentuk oleh jaringan-jaringan penyambung dan kumpulan lemak,yang merupakan peranan sebagai penyokong bagi pembentukkan payudara. Kolagen merupakan komponen utama dari jaringan-jaringan penyambung dan bertindak dengan protein polisakarida untuk membentuk satu jaringan yang kuat untuk menyokong dan menegangkan payudara agar cantik dan menawan.

5. Melangsingkan badan ketika tidur
Pembakaran lemak adalah proses yang diperlukan untuk melangsingkan badan. Kolagen hidrolisis dapat meningkatkan proses pembakaran lemak, tetapi harus dijalankan dalam keadaan tidur. Dengan mengambil kolagen hidrolisis, anda dapat melangsingkan badan semasa tidur.

6. Menguatkan tulang
Penyatuan kolagen yang secukupnya adalah penting untuk membentuk kerangka tulang yang kuat. Oleh itu,kolagen juga dikenali sebagai kerangka tulang. Masalah osteoporosis dan kekejangan kaki adalah berpunca dari kehilangan kolagen yang membentuk 80% daripada jumlah kepadatan tulang sedangkan kehilangan kalsium,magnesium dan fosforus hanya 20%. Pengambilan kalsium tambahan sebenarnya tidak dapat menangani masalah tersebut. Hanya dengan pengambilan kolagen yang mencukupi dapat mengembalikan kepadatan tulang yang normal, dan juga dapat memperlambatkan osteoporosis.

7. Mencerahkan kulit dan mengurangkan pigmen
Kolagen dapat merapatkan sel-sel dan mempercepatkan pembentukan sel-sel baru. Dengan fungsi ini, secara efektif dapat mencegah pengumpulan pigmen dan racun,membantu mencerahkan kulit dan mengurangkan pigmentasi.

8. Melambatkan proses penuaan kulit
Kolagen penting untuk memelihara kecantikan dan keceriaan kulit. Gejala-gejala penuaan secara wajar semakin ketara apabila usia meningkat kerana kandungan kolagen dalam kulit semakin berkurang dan kulit yang mengalami kekurangan air akan mengakibatkan kulit kering dan kusam.

Mesti korang semua fikir kolagen ni tak penting kan? Aishah pun ambil endah tak endah je pasal kepentingan kolagen. Gamaknya memang kena beli Shaklee Collagen Powder la ni!

Sebab bawah mata ni rasa da macam tak tegang je! Tak suka pulak..hahaha

Nasib baik SEPT ni PROMOSI COLLAGEN POWDER BUY 6 FREE 1. So memang Aishah tak kan lepaskn peluang la kan! 

Nak cantik secara semulajadi. Tak mao la suntik-suntik kolagen ni. BAHAYA!

Nak order Shaklee Collagen Powder? Klik SINI.


1 comment:

Cik Fafa said...

Assalam. awak di tag. =)

http://coretancikfafa.blogspot.com/2014/09/liebster-award.html

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PESANAN

Copyright© www.aishahnin.com . design by : UMIESUE